چکیده
امروزه رویکردهای نوین در جهت اثربخشی آموزش مورد توجه قرار گرفتهاند که در این میان رویکرد تلفیقی استم برای نیل به آموزش اثربخش در علوم مورد استفاده واقع میشود. در جهت سازماندهی مطالب میتوان از نقشههای مفهومی در این رویکرد تلفیقی استفاده نمود تا از این طریق بتوان بستر مناسبی را برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم در حیطههای مختلف یادگیری فراهم ساخت. آب به عنوان یک منبع انسانی، صنعتی و اکولوژیکی، یک مؤلفه اصلی برای آینده پایدار است، این در حالی است که استفاده فعلی از آب در زندگی روزمره ما به هیچ وجه پایدار نیست. یکی از راهها برای حل این مشکل، توجه به آموزش اثربخش آب در رویکرد تلفیقی استم میباشد. لذا در مطالعه حاضر نظر به اهمیت دانش علمی در مورد آب در مدیریت منابع آب شیرین، مفاهیم، نگرشها و مهارتهای مورد نظر در این راستا برای دانشآموزان در دوره ابتدایی استخراج شد که ایده اصلی شامل ماده و ایده مرکزی شامل مفهوم ماده، حالات ماده و آب است و ایدههای ایده مرکزی آب شامل؛ اهمیت آب، آب در کره زمین، حالات آب، چرخه آب، زندگی در آب، آلودگی آب، مصرف آب و مشاغل و آب است. پس از استخراج مفاهیم، نگرشها و مهارتهای مرتبط برای کودکان دوره ابتدایی، با محور قرار دادن رویکرد تلفیقی استم، نقشههای مفهومی مورد نظر در سطوح مختلفِ هر سه حیطه یادگیری برای 6 پایه مختلف تحصیلی در دوره ابتدایی طراحی گردید که نتایج حاصل میتواند در نیل به طراحی محتوای آموزشی مبتنی بر رویکرد تلفیقی استم در دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.
رقیه عشرتی آذر (1400) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم پایه.