کتاب

ایده‌هایی برای کمپین‌های آگاهی بخشی در حوزه آب

عنوان:
موضوع:
نویسنده:
ناشر:
سال انتشار:
کلمات کلیدی:

معرفی کتاب

مدیریت بحران آب از ضرورت سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای نهادهای مختلف کشور در مقطع کنونی بوده و نیازمند اجماع کل حاکمیت و همدلی دولت و ملت جهت فائق آمدن بر این مساله ملی است. امری که نیازمند تدوین راهبردهای موثر و منظم البته هماهنگ با یکدیگر در بخش‌های مختلف و ذینفع است. این راهبردها می‌توانند از اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ چون ساختن سدها و کانال‌های آبیاری و زهکشی مدرن تا فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب در بخش های مختلف را در بر بگیرد.

این کتاب چنانکه از عنوان آن نیز پیداست عمدتا بر روی جنبه دوم مساله تمرکز کرده است و بنا دارد تا ایده‌هایی نو که می‌تواند به نوعی یاری‌گر آگاهی‌بخشی در حوزه مصرف آب باشد را به خوانندگان معرفی کند. این ایده‌ها تنوعی از ذینفعان و کسانی‌که به نوعی درگیر در مساله آب هستند از کودکان تا بخش‌های مختلف رسانه‌ای و بعضا حتی نهادهای مدنی و سیاست‌گذاران را در بر می‌گیرد.

در این کتاب مجموعه از کمپین‌هایی که در دنیا (بیش از ۳۰ کشور در پنج قاره جهان) برای مدیریت مصرف آب یا حفظ کیفیت آب و سالم نگه داشتن این نعمت خدادادی انجام شده را گردآوری و اقدام به معرفی و توضیح اجمالی آنها نموده است.

قابل ذکر است که در بخش پایانی و ضمائم آن به آدرس اصلی این کمپین‌ها و موضوعات مورد تمرکز آنها اشاره شده که پژوهشگران، اصحاب رسانه، فعالان روابط‌عمومی‌ها، فعالان مدنی محیط‌زیستی و آب و همچنین سیاست‌گذاران مسائل آب و فرهنگ جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند.

این کتاب در ۱۱ فصل و 172 صفحه و با مقدمه دکتر «هادی خانیکی»، از اساتید برجسته ارتباطات و رییس کرسی ارتباطات علم و فناوری در ایران و ترجمه دکتر «عبدالصمد محمودی و دکتر فرنوش شورچه‌ای» منتشر شده است.

اشتراک گذاری