توسعه ظرفیت حکمرانی آب

ظرفيت حکمراني آب در هر کشوري متناسب با شرايط جغرافيايي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي آن شکل گرفته است. نياز به توسعه اين ظرفيت‌هاي بر اساس مرحله‌اي از توسعه نظام حکمراني آب که آن کشور در آن قرار دارد تعريف و انجام مي شود. با توجه به خلاء مشهود و اساسي حضور متخصصان علوم اجتماعي و تقويت دانش و رويکرد علوم اجتماعي در آب، براي توسعه ظرفيت‌هاي حکمراني آب در ايران نياز است که در اين مرحله بر تعريف مفاهيم، توسعه دانش و کاربست علوم اجتماعي و ايجاد بستر مناسب براي حضور متخصصان علوم اجتماعي تاکيد شود. همچنين، ضرورت دارد دانش‌آموزان و دانشجويان آب با اين نگاه و دانش اجتماعي چندبعدي، کل‌نگر، تکويني و منطقه‌محور آب و همچنين فهم پيچيدگي سيستم‌هاي طبيعي-اجتماعي آب آشنا و مجهز شوند. از اين رو خانواده آب توسعه ظرفيت‌هاي حکمراني آب را در چهار محور زير دنبال مي کند:

توسعه نهادي: تعامل و همکاري با نهادها و وبگاه‌هاي تخصصي در هر حوزه علوم اجتماعي براي خلق افق‌هاي و ايده‌هاي نو

توسعه افراد: ايجاد بستر مناسب براي تبادل ديدگاه‌هاي متخصصين علوم اجتماعي با راه‌اندازي درگاه «قهوه‌خانه آبي»

توسعه ظرفيت‌هاي دانشجويي: مستندسازي و معرفي نگاه‌، رويکرد، روش‌شناسي و يافته‌هاي گروه‌هاي دانشگاهي فعال در زمينه تبيين و توسعه رويکرد‌هاي اجتماعي آب. در گام اول، بر معرفي «مکتب وردآورد»، گروه مهندسي منابع آب دانشگاه تربيت مدرس تمرکز شود.

توسعه ظرفيت‌هاي دانش‌آموزي: تقويت دغدغه‌هاي آبي در دانش‌آموزان با تمرکز بر تجربه يادگيري گفت‌وگويي آب در مجموعه منظومه خرد

آخرین مطالب