توسعه ظرفیت حکمرانی آب
ظرفيت حکمراني آب در هر کشوري متناسب با شرايط جغرافيايي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي آن شکل گرفته است. نياز به توسعه اين ظرفيتهاي بر اساس مرحلهاي از توسعه نظام حکمراني آب که آن کشور در آن قرار دارد تعريف و انجام مي شود. با توجه به خلاء مشهود و اساسي حضور متخصصان علوم اجتماعي و تقويت دانش و رويکرد علوم اجتماعي در آب، براي توسعه ظرفيتهاي حکمراني آب در ايران نياز است که در اين مرحله بر تعريف مفاهيم، توسعه دانش و کاربست علوم اجتماعي و ايجاد بستر مناسب براي حضور متخصصان علوم اجتماعي تاکيد شود. همچنين، ضرورت دارد دانشآموزان و دانشجويان آب با اين نگاه و دانش اجتماعي چندبعدي، کلنگر، تکويني و منطقهمحور آب و همچنين فهم پيچيدگي سيستمهاي طبيعي-اجتماعي آب آشنا و مجهز شوند. از اين رو خانواده آب توسعه ظرفيتهاي حکمراني آب را در چهار محور زير دنبال مي کند:
توسعه نهادي: تعامل و همکاري با نهادها و وبگاههاي تخصصي در هر حوزه علوم اجتماعي براي خلق افقهاي و ايدههاي نو
توسعه افراد: ايجاد بستر مناسب براي تبادل ديدگاههاي متخصصين علوم اجتماعي با راهاندازي درگاه «قهوهخانه آبي»
توسعه ظرفيتهاي دانشجويي: مستندسازي و معرفي نگاه، رويکرد، روششناسي و يافتههاي گروههاي دانشگاهي فعال در زمينه تبيين و توسعه رويکردهاي اجتماعي آب. در گام اول، بر معرفي «مکتب وردآورد»، گروه مهندسي منابع آب دانشگاه تربيت مدرس تمرکز شود.
توسعه ظرفيتهاي دانشآموزي: تقويت دغدغههاي آبي در دانشآموزان با تمرکز بر تجربه يادگيري گفتوگويي آب در مجموعه منظومه خرد
آخرین مطالب

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با نگرش به وضعیت آب (مطالعه موردی دبیران دبیرستانهای شهر شیراز)
ادامه مطلب »
تدوین الگوی آموزش محیط زیست جهت تقویت حکمرانی پایدار منابع آب کشور با تأکید بر مشارکتهای مردمی
ادامه مطلب »