در مدیریت سیل، رسانهها جایگاه بینابینی را میان تصمیمگیران و مردم دارند. جایگاهی که به آنان داده شده، بسیار مهم است و مسئولیت حساس پلزدن میان این دو را بر عهده دارند. این وظیفه پیچیده و دشوار، نیازمند انجام سه کارکرد اجتماعی: دانشافزایی، تعیین دستور کار و پروراندن ادراک است. بر این اساس، رسانهها، نقش فعالی را در تمام مراحل مدیریت سیل، از پیشگیری و آگاهیبخشی تا هشدار وضعیت اضطراری، امدادرسانی و بازیابی برعهده میگیرند.
کتاب حاضر در چهار بخش اصلی به نقش رسانهها در مدیریت سیل میپردازد:
۱- نقش رسانهها در شکلدادن به ادراک ریسک
۲- نقش رسانههای جمعی در مراحل مختلف مدیریت سیل
۳- ارتباطات اثربخش در مدیریت سیل
در پایان، چندین نمونه از اقدامات رسانهای درباره سیل و درسهایی که میتوان آموخت توصیف شده است.