چکیده
این پژوهش باهدف ارایه الگو به منظور بررسی عوامل موثربر اطلاع رسانی بحران آب مبتنی بر آموزههای قرآن انجام شد. بدین منظور تعداد 21 نفر از مدیران، متخصصان و اساتید ارتباطات، رسانه، فضای مجازی، علوم قرآنی و حوزه آب با استفاده از نمونهگیری هدفمند نظری انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و همچنین چک لیست جهت تهیه و استخراج آیات مرتبط بود و جمعآوری یافتهها تا اشباع نظری اطلاعات ادامه یافت. باتوجه به موضوع پژوهش سوالات دردو بعد شامل، مضامین قرآنی موثرجهت تولید محتوای رسانه ای با محوریت آمادهسازی افکارعمومی جهت آگاهی از بحران آب و شناسایی عوامل موثربر اطلاعرسانی مطلوب درباره بحران آب مبتنی بر آموزههای قرآن کریم به مخاطب مطرح شد و یافتهها در بررسی مفاهیم قرآنی شامل آب منشا حیات، نیازمندی به آن برای انسان، احیاگری، فراوانی، طبیعت، برکت، رزاقی، اشاره به ظرفیتها و گنجایشهای آبی در زمین، نیاز طبیعت به آب، طهارت و… بود. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها عوامل موثر بر اطلاعرسانی در دو بعد راهبردهای اجرایی و کاربردی دستهبندی شد. تکرار به موقع و مناسب مساله بحران آب از طریق رسانه، استفاده از ظرفیتهای رسانهای، تولید محتوا با ایده گرفتن از مفهوم آیات مرتبط با آب و توسعه گفتمانهایی با موضوع بحران آب از راهبردهای اجرایی و اعتمادآفرینی، تقویت مسئولیتپذیری و مشارکت جمعی، غنی کردن محتوا، ابتکار عمل و خلاقیت و… بعنوان مقوله محوری گزارش ازجمله راهبردهای کاربردی است.
مهران فولادی نژاد، علی محمدمزیدی و حسین اسلامی، فصلنامه علمی قرآن، فرهنگ و تمدن، دوره 4، شماره یک، شماره پیاپی 11، خرداد 1402، صفحه 38-7 .


