انتشارات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) 2015

آموزش روزنامه‌نگاری برای توسعه پایدار

اشتراک گذاری

هدف از این اثر، گسترش الگوی برنامه تحصیلی یونسکو جهت آموزش روزنامه‌نگاری برای در برگرفتن موضوعات درسی با مطالب جدید یا به خصوص مرتبط با آموزش روزنامه‌نگاری در سطح جهان است. لذا پایه و اساس آن همان الگوی برنامه تحصیلی یونسکو به علاوه کتابچه مکمل یونسکو با عنوان «شرح اجمالی برنامه‌های درسی جدید» به منظور توجه موثر به مسائل جدید رودر روی روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و مدرسین این حوزه است.

این نشریه بخصوص در پاسخ به یک چالش کلیدی توسعه در 15 سال آینده بهنگام است. با به سر رسیدن اهداف توسعه هزاره و جایگزین شدن آن با آنچه که اهداف توسعه پایدار نام می‌گیرد، خط مشی بلندمدت آموزشی باید توجه جهانی را به ارتباط متقابل و پیوسته بین نظام رسانه‌ای آزاد، مستقل و کثرت‌گرا با فرآیند کلی توسعه پایدار جلب نماید.

با این پیشینه کلیه موضوعات درسی در کتاب حاضر با محوریت توسعه انسانی شکل گرفته و بیانگر نقش اصولی منحصربفرد یونسکو در ترویج شیوه‌های مناسب و تدوین دستورکار در حوزه آموزش روزنامه‌نگاری در سراسر جهان است. در این راستا، این کتاب به تعمیق درک نظری ما از روزنامه‌نگاری به عنوان یک حرفه پاسخگو، پویا و در حال تحول کمک می‌کند و از این منظر یک گام مهم فراتر از الگوی برنامه‌های درسی منتشر شده در سال 2007 برداشته است.

در تهیه کتاب حاضر طیف گسترده‌ای از کارشناسان برجسته بین‌المللی در حوزه آموزش روزنامه‌نگاری گرد هم آمده‌اند و هدف غایی ادغام مفهوم توسعه پایدار در آموزش روزنامه نگاری را دنبال می‌نماید.

گتاچو انگیدا، معاون مدیرکل یونسکو در حوزه ارتباطات و اطلاعات

دانلود فایل

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *