مقاله ترویجی

ارتباطات اقناعی آگهی‌های تولیدی سازمان آبفا با محوریت صرفه‌جویی آب: مورد مطالعه آگهی‌های سال 1396

اشتراک گذاری

چکیده

اقناع افکار عمومی در مسایل مختلف از جمله صرفه‌جویی مصرف آب از موضوعات بسیار مهم کشور به حساب می‌آید. برای صحبت از متقاعد‌سازی و تغییر رفتار عموم مردم لازم است ابتدا مفاهیم اصلی مبحث تغییر رفتار، از جمله فرهنگ و آداب و رسوم جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مسأله مدیریت منابع و مصرف آب در جهان و به خصوص در کشور ما که عموم مناطق آن در معرض خشکسالی قرار دارد از مسایل با اولویت مهم کشور به حساب می‌آید و لازم است پژوهشگران موضوعات مختلف از جمله علوم اجتماعی و علوم ارتباطات برای حل این مسأله به کمک بشتابند. اهمیت مسأله صرفه‌جویی و هدایت مردم به اصلاح رفتارهای غلط خود، ما را بر آن داشت تا مورد مطالعه را بررسی تلاش‌های وزارت نیرو برای متقاعدسازی مردم در مصرف بهینه آب از طریق نشانه‌شناسی آگهی‌های تولید شده قرار دهیم. همچنین ساختارهای اقناعی آگهی‌ها و نقاط قوت و ضعف پیام‌ها مورد واکاوی دقیق قرار گرفت. در واقع در پی بررسی، تلاش‌های صورت گرفته از جانب فرستنده می‌باشد و اثر آن بر گیرنده (مخاطب) نیست.

این پژوهش به بررسی پنج پوستر در حوزه مصرف بهینه آب با شاخص تکنیک‌های اقناعی، پرداخته است. جمع‌بندی عموم آگهی‌های تولیدی آن است که؛ از تکنیک‌های اقناعی بهره برده‌اند، اما برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم در تولید آگهی‌ها مشاهده نشده است. تکنیک درشت‌نمایی پیام و واقعیت، بیشترین استفاده را در تکنیک‌های اقناعی داشته است.

علیرضا بابایی سارویی، پژوهش‌نامه فرهنگ و رسانه (نامه فرهنگ و ارتباطات)، دوره 3، شماره یک، شماره پیاپی 5، آبان 1397، صفحه 138-117 .

 

دانلود مقاله

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *