چکیده
موضوع این پژوهش استفاده کنشگران محیط زیست و روزنامهنگاران محیط زیست فعال در تلگرام از تصاویر برای فهم موضوع بحران آب در ایران است. بنابراین سوال پژوهش این است که تصاویر مورد استفاده در کانالهای تلگرام بحران آب را در چه چارچوبهای تعریف کردهاند؟ و فرانقش بازنمودی، تعاملی و ترکیبی تصاویر از چه الگوهایی تبعیت میکند؟ برای پاسخ به سوال فوق 17 کانال تلگرامی مرتبط با بحران آب ایران شناسایی شده است و تصاویر آنها در بازه زمانی دی 94 تا دی 97 استخراج شده است، سپس تصاویر با رویکرد نشانهشناسی اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اقتصاد سیاسی آب، زیستبوم گرایی، محیط زیستگرایی، عدالت زیستمحیطی، امنیت آب و معنویتگرایی مهمترین چارچوبهایی هستند که برای تعریف بحران آب در تصاویر به کار گرفته شده است. فرانقش بازنمودی تصاویر بیشتر از الگوی مفهومی استفاده کرده است تا روایی. در فرانقش تعاملی هم زاویه دوربین مستقیم، هم سطح چشم است که به این معناست که بحران آب برای مخاطب موضوعی آشناست و جزئی از جهان اجتماعی اوست. همچین در بیشتر تصاویر از الگوی عرضه استفاده شده است به این معنا که مخاطب را در مورد بحران آب به تفکر وا دارد، تا این که از طریق تحریک احساسات او را به عمل وا دارد. در فرانقش ترکیبی نیز ساختار بیشتر تصاویر مرکزا گراست و ساختار معلوم و مجهول تصاویر به گونهای است که این موضوع برای مخاطب آشناست.
فرزاد غلامی، سید سعیدرضا عاملی و عبدالله بیچرانلو ، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 18، شماره 68، آذر 1401، صفحه 113-77 .