چکیده
تأثیر آب در زندگی سنتی و در سرزمینی چون ایران که ذاتاً برای آب ارزش خاصی قائل بودهاند، مسئله بسیار پراهمیتی است تا جایی که سعی بر آن داشتند که با عنصر آب، مفاهیمی چون وحدت و مرکزیت را در معماری خود تعریف کنند. از اینرو فرهنگ استفاده از آب به عنوان یک عنصر حیاتی ضرورت امروز جامعه است. در این میان موزهها و نهادهای مانند آن میتوانند ایفا نقش نمایند. به گونهای که رابطه میان هنر معماری و طراحی مکانهایی مانند موزه آب وابسته به برقراری ارتباط فضایی و نشان دادن نقش نمادین عنصر آب در معماری است. بدین منظور لزوم نگاه به گذشته و پاسداشت دانش و تجربیات آن چه در قالب صورتهای معماری و چه بصورت اشیا و مدارک مربوط به فرهنگ آب ضرورت دارد. نقش موزهها و فضاهای فرهنگی به لحاظ ایجاد ارتباط با مخاطب در راستای انتقال مفاهیم دارای اهمیت به سزایی هستند. به گونهای که موزه می تواند مکان مناسبی در جهت ارتقا سطح آگاهی و فرهنگ استفاده از آب و هم چنین ارائه شیوههای نوین در این زمینه به همراه گرامیداشت سنت فراهم آورد. موزهها بایستی مکان تجربیات فردی و گروهی در ارتباط با موضوع، ارزشها و غیره باشند. به عبارتی هدف اصلی در این میان احیای فرهنگ و دانشی است که در طی سالیان دراز در فلات ایران، به خصوص فلات مرکزی ناظر بر موضوع یک ماده حیاتی (آب) وجود داشته است به گونهای که بین این نشانهها و مطالبات امروزه جامعه از معنا و زیبایی در عرصه معماری ارتباط برقرار گردد. جهت دستیابی به این هدف در این تحقیق که بر اساس فرضیه تأمین مطالبات زیبایی شناختی روز جامعه از موزه به نحوی که بیانگر محتوای آثار به نمایش گذاشته شده و همچنین فرهنگ معماری این سرزمین باشد، بستگی به استفاده از نمادهایی دارد که در آن مفاهیم اصالت، تازگی و تجرید بکار رفته باشد شکل گرفته است؛ روشهای موجود برای طراحی باغ موزه از منابع کتابخانهای استخراج گردیده و براساس شاخصهای در نظر گرفته شده در فرضیه از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار داده شده است تا بهترین روش برای طراحی باغ موزه آب با رویکرد نشانهشناسی انتخاب گردد و در نهایت راهکارهای مربوط به آن روش با بررسی نمونه موردیها به صورت نتایج قابل استفاده در طراحی بیان گردیده است.
محیا ادیمی (1395) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته معماری، دانشگاه گیلان، پردیس دانشگاهی.