چکیده
آب نقشی اساسی در حیات بشری دارد، تداوم حیات و توسعه همهجانبه، به در دسترس بودن آب مناسب و مطلوب بستگی دارد. کمبود آب باکیفیت یکی از مشکلات اصلی قرن بیست و یکم است که در حال حاضر تقریباً همه کشورهای جهان از جمله کشورهای واقع در کمربند خشکی زمین مثل ایران را تحت تأثیر قرار داده است. صرفهجویی در مصرف آب، یکی از روشهای مقابله با این چالش جهانی است و یکی از مهمترین روشهای صرفهجویی، جلب مشارکت مردم بهعنوان مصرفکننده نهایی است. رسانه و فناوری اطلاعات ابزار مهمی در آگاهی و آموزش مردم در زمینههای مختلف میباشد. لذا در این مقاله به بررسی تأثیر رسانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مصرف بهینه آب توسط مصرفکنندههای نهایی پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق، شهرستان تربتحیدریه و روش نمونهگیری تصادفی ساده شامل 363 نفر بهعنوان نمونه میباشد. نتایج نشان داد آگاهی در مصرف بهینه آب از طریق اینترنت، شبکههای اجتماعی و تلویزیون در نگرش فرد نسبت به حفظ محیط زیست (نگرانی محیطزیستی) تأثیر دارد. تلویزیون بیشترین تأثیر را در آگاهی از مصرف بهینه آب و نگرانی محیطزیستی برای سنهای بزرگتر از 40 سال و افراد با تحصیلات زیر دیپلم دارد، درحالیکه اینترنت و شبکههای اجتماعی بیشترین تأثیر را بر روی افراد کمتر از 30 سال و افراد با تحصیلات بالاتر از دیپلم دارد. نتیجه کلی این تحقیق این است که رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی، نقش قابل ملاحظهای در مصرف و حفظ منابع آبی دارند.
امیر سالاری و علی ماروسی، نشریه علمی پژوهشی آبیاری و آب ایران، دوره 10، شماره یک، آبان 1398، صفحه 165-149 .