چکیده
این تحقیق با بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با نگرش به وضعیت آب (مطالعه موردی: دبیران دبیرستانهای شهر شیراز) انجام شده است. روش این تحقیق پیمایش از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، دبیران دبیرستانهای شهر شیراز است که با استفاده از جدول کوکران- مورگان 350 نفر بهعنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. از آنجاییکه نمونه باید از بین دبیران شهر شیراز انتخاب میشد از نمونهگیری خوشهای و چندمرحلهای استفاده شد. ابتدا از اداره کل آموزشوپرورش شهر شیراز آمار گرفته شد و سپس بر اساس آمار هر ناحیه آموزشی توزیع پرسشنامه انجام گرفته است. اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شده و روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ برای همه ابعاد آن بالاتر از 7/. محاسبه شده و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss بهصورت توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس، آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون صورت پذیرفته که نتایج نشان داد که نگرش الگوی مصرف آب پاسخگویان بر اساس سنین، تحصیلات، سابقه خدمت، تأهل مختلف تفاوت معناداری دارد. لذا فرضیه اول تا چهارم پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد مورد تائید است و همچنین بین الگوی مصرف آب، رضایت شغلی، اعتماد اجتماعی، ابعاد اعتماد اجتماعی، تعهد سازمانی، ابعاد تعهد سازمانی، کیفیت زندگی کاری، ابعاد کیفیت تعهد سازمانی، رضایت از زندگی پاسخگو و نگرش الگوی مصرف آب رابطه معناداری وجود دارد؛ بنابراین فرضیه پنجم تا سیزدهم پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد مورد تائید است.
زهرا قائدشرفی (1399) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم اجتماعی – جامعهشناسی، دانشگاه یزد، پردیس علوم انسانی و اجتماعی – دانشکده علوم اجتماعی.