چکیده
شناسایی و تجزیه و تحلیل انگیزههای گردشگران با هدف ارائه خدمات درخور و مناسب به آنها از مهمترین روشهای بخشبندی در بازار این صنعت است. گردشگری سلامت یکی از حوزههایی است که میتواند نقش به سزایی در جهت توسعه گردشگری ایفا نماید. دریاچه ارومیه، یکی از بهترین جاذبههای گردشگری در چارچوب طبیعی و کنشگران انسانی محسوب میشود که میتوان از طریق شناخت قابلیتها و ترسیم راهبردهای آینده، با اتکاء به این جاذبه گردشگری، زمینه رشد و صنعت گردشگری و توسعه منطقهای را در ابعاد متفاوت، با نگرشی در چارچوب پایداری منابع در این منطقه مهیا کرد و این مهم با شناسایی انگیزههای گردشگران بهتر محقق میگردد. بنابراین شناسایی انگیزههای گردشگران سلامتی دریاچه ارومیه هدف اصلی پژوهش حاضر را در بر میگیرد. این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق گردشگران ورودی به شهر ارومیه تشکیل میدهد که 384 نفر از آنها با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری در این پژوهش پرسشنامه علیزاده ثانی و همکاران (با آلفای 925/0) است که بین حجم نمونه به روش خوشهای توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها نشان داد که 8 عامل انگیزشی رانشی؛ کسب دانش و درمان بیماریها، افزایش ارتباطات، تفکر و گرفتن مشاوره زندگی، به دنبال آرامش، افزایش چرخه اجتماعی، دیدن مناظر گوناگون، تمدد اعصاب و شناخت سایر فرهنگها و 4 عامل انگیزشی کششی دسترسی آسان و راحت و تنوع، ماجراجویی، تاریخ و فرهنگ و رخدادها و فعالیتها به عنوان مهمترین عوامل انگیزشی در بین گردشگران سلامتی دریاچه ارومیه شناسایی شدند.
پاکزاد آزادخانی، اکرم ایمانفرد و اعظم سلطانی، فصلنامه مطالعات توسعه پایدار شهری و منطقهای، دوره یک، شماره یک، شماره پیاپی یک، آذر 1399، صفحه 54-40 .