چکیده
حوادث و سوانح طبیعی همواره بخشی از تاریخ بشر بودهاند. به عبارتی دیگر بلایای طبیعی بخشی از زندگی ما انسانها میباشدکه هیچ گونه تبعیضی بین افراد یک جامعه قائل نمیشوند. بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان اجتنابناپذیر هستند و جزء لاینفک زندگی بشر شمرده میشوند. استان گلستان نیز از این حیث مستثنی نبوده و جزء استانهای حادثهخیز به شمار میرود و ما همواره شاهد بروز سیل و سیلابهایی در سطح استان گلستان بودهایم که تعداد آنها برابر آمار موجود از سال 1370 تا 1389 شامل 84 مورد و خسارات مالی آن نیز بالغ بر 02988/2295984 ریال بوده است که وقوع چنین بلایای جوی در مدت زمان کوتاهی علاوه بر خسارات اقتصادی، خسارات روانی و اجتماعی گستردهای را نیز بر جای گذاشته است. از طرف دیگر، رسانههای جمعی با توجه به نقش بیبدیلشان، میتوانند سهم ارزندهای در ایجاد فرهنگ آمادگی و مقابله با وقوع بحران، ایفا کنند. همچنین با توجه به نقشهای اطلاعرسانی، آموزش و فرهنگسازی و کنترل اجتماعی میتوانند بحرانها را تا حد زیادی کنترل و مدیریت کرده و میزان خسارتهای مالی و جانی را در منطقهای که حوادث در آن اتفاق میافتد را کاهش داده و تا حد زیادی در آرامش افراد منطقه سیلزده موثر باشند. در این پایاننامه سعی شده است نقشی را که رسانههای محلی میتوانند در کنترل و مدیریت بحران طبیعی سیل در سه مرحله پیش، حین وقوع و پس از بحران ایفاء کنند را مورد بررسی قرار داده و پس از اهمیت درک نقش رسانههای محلی راهکارهایی برای حرکت از شرایط موجود به سمت شرایط مطلوب طراحی کنیم. از بررسی و تحلیل مضامین گویههای موافق و مخالف جامعه آماری میتوان نتیجه گرفت که: – بین مدیریت بحران طبیعی سیل و عملکرد رسانههای محلی رابطه معنادار وجود دارد. – بین مدیریت بحران طبیعی سیل و ترویج روحیه تحمل و مدارا میان مردم منطقه حادثه دیده از طریق رسانههای محلی رابطه معنادار وجود دارد. – بین مدیریت بحران طبیعی سیل و افزایش حس مشارکت شهروندان از طریق رسانههای محلی رابطه معنادار وجود دارد. – بین مدیریت بحران طبیعی سیل و پیگیری وعدههای مسئولان استانی از طریق رسانههای محلی رابطه معنادار وجود دارد. – بین مدیریت بحران طبیعی سیل و اعتماد آسیبدیدگان از کنترل بحران از طریق رسانههای محلی رابطه معنادار وجود دارد. – بین مدیریت بحران طبیعی سیل و ایجاد نظم و امنیت از طریق رسانههای محلی رابطه معنادار وجود دارد. – بین مدیریت بحران طبیعی سیل هدایت افکار عمومی از طریق رسانه محلی رابطه معنادار وجود دارد. روش جمعآوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانهای و پیمایشی بوده و بر اساس طیف لیکرت تعداد 123 پرسشنامه در بین جامعه آماری کل روزنامهنگاران استان گلستان را شامل میشد، توزیع گردیده و روش نمونهگیری به صورت تمام شماری آماری است.
طیبه شریفی (1389) پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه ارتباطات، گرایش روزنامهنگاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی