چکیده
هدف پژوهش حاضر، کاربرد عناصر ساختاری و ارتباطی در پوسترهای مربوط به بحران آب و افزایش تاثیرگذاری بر مخاطب است. پوستر یکی از شیوهها و شکلهای ترسیمی گرافیکی و یک رسانه بصری ساده است که بیشتر برای اطلاعرسانی، تبلیغ و آگاهیبخشی مورد استفاده قرار میگیرد. برای تاثیرگذاری این شیوه اطلاعرسانی و کمک به حل بحران آب، پوسترهایی اهمیت دارد انجام بشود که، به لحاظ ساختاری و ارتباطی دارای اصول هنری، جامعهشناختی و ارتباط شناسی باشند. وضعیت موجود پوسترهایی که در زمینه بحران آب توسط شرکتهای آب و فاضلاب ایجاد شده، دارای ایراداتی میباشند. برای حل این مسئله که پوسترهایی با ساختاری صحیح و تاثیرگذارتر برای کمک به حل بحران آب در اجتماع داشته باشیم. در این پژوهش ویژگیهای ابعاد ساختاری و ارتباطی، که در پوسترها باید رعایت شود را بیان میکنیم. سپس با تحلیل ساختاری و ارتباطی روی پوسترهای کنونی بحران آب، وجود این ویژگیها را بررسی میکنیم. رویکرد اصلی این پژوهش کیفی است و روش تحقیق ترکیبی از روشهای توصیفی – تحلیلی میباشد. شیوههای گردآوری اطلاعات کتابخانهای یا اسنادی است و با مشاهده، تحلیل و برداشتهای عینی غیر از عوامل موردپژوهش است. در بخش عملی این پژوهش، پنج پوستر با موضوع بحران آب با توجه به تاثیر عوامل ساختاری و ارتباطی طراحی گردید نتایج پژوهش نشان داد که توجه به عوامل ساختاری و ارتباطی در طراحی پوستر میتواند به بهبود کیفیت پوسترها در زمینه بحران آب کمک کند.
سمیه قنبری مقدم (1396) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) – ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی فردوس، دانشکده هنر.