پایان‌نامه

بهینه‌سازی مصرف آب از منظر اقناع؛ مورد مطالعه پیام‌های بازرگانی وزارت نیرو با محوریت صرفه‌جویی آب

اشتراک گذاری

چکیده

اقناع افکار عمومی در مسایل مختلف از جمله صرفه‌جویی مصرف آب از موضوعات بسیار مهم کشور به حساب می‌آید. برای صحبت از متقاعد سازی و تغییر رفتار عموم مردم لازم است ابتدا مفاهیم اصلی مبحث تغییر رفتار، از جمله فرهنگ و آداب و رسوم جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسأله مدیریت منابع و مصرف آب در جهان و به خصوص در کشور ما که عموم مناطق آن در معرض خشکسالی قرار دارد از مسایل با اولویت مهم کشور به حساب می‌آید و لازم است پژوهشگران موضوعات مختلف از جمله علوم اجتماعی و علوم ارتباطات برای حل این مسأله به کمک بشتابند. اهمیت مسأله صرفه‌جویی و هدایت مردم به اصلاح رفتارهای غلط خود، ما را بر آن داشت تا مورد مطالعه را بررسی تلاش‌های وزارت نیرو برای متقاعدسازی مردم در مصرف بهینه آب از طریق نشانه‌شناسی آگهی‌های تولید شده قرار دهیم. همچنین ساختارهای اقناعی آگهی‌ها و نقاط قوت و ضعف پیام‌ها را مورد واکاوی دقیق قرار گرفت. در واقع در پی بررسی تلاش‌های صورت گرفته از جانب فرستنده می‌باشد و در پی بررسی اثر آن بر گیرنده (مخاطب) نیست. این پژوهش توانست به بررسی 14 پوستر و دو موشن گرافیک در حوزه بهینه‌سازی مصرف آب با شاخص تکنیک‌های اقناعی، بپردازد. جمع‌بندی عموم آگهی‌های تولیدی آن است که؛ از تکنیک‌های اقناعی بهره برده‌اند، اما برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم در تولید آگهی‌ها مشاهده نشده است. تکنیک مبالغه و توصیف و توضیح، بیشترین استفاده را در تکنیک‌های اقناعی داشته است.

 

علی رضا بابایی سارویی (1398) پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته الهیات و معارف اسلامی – معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات ـ مطالعات سیاست‌گذاری، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات.

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *