مقاله پژوهشی

تأثیر آموزش به روش کلاس درس معکوس بر سواد آبی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی

اشتراک گذاری

چکیده

هدف از این پژوهش کاربردی، بررسی تأثیر آموزش به روش کلاس درس معکوس بر سواد آبی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر روش اجرا به‌صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بوده و جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه سوم ابتدایی یکی از مدارس دخترانه شهر خمین در سال تحصیلی 1400-1401 بوده است. به‌منظور انتخاب نمونه مورد مطالعه این پژوهش، 60 نفر از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و به‌صورت تصادفی در 2 گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) 30 نفره تقسیم‌بندی شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته سواد آبی بود که پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روایی محتوایی آن با روش لاوشه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش به روش کلاس درس معکوس بر سواد آبی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی و ابعاد شناختی، نگرشی و رفتاری آن تأثیرمثبت و معناداری داشته است(در سطح 01/0). بنا بر یافته‌های به‌دست‌آمده، نتیجه گرفته شد که کلاس درس معکوس می‌تواند یکی از رویکردهای مؤثر آموزش برای ارتقای سواد آبی دانش آموزان باشد.

 

مهدیه رضائی، فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، دوره 10، شماره 3، اردیبهشت 1401، صفحه 85-73.

 

دانلود مقاله

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *