چکیده
به دلیل اهمیت مسئله آب و لزوم صرفهجویی در مصرف آن و نیز با توجه به تأثیر استفاده از هنر برای آموزش و یادگیری الگوی مصرفی، تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر پیامهای تصویری با مضمون بحران آب بر مقدار واحد مصرفی آب خانگی خانوارها انجام شد. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را خانوادههای داری حداقل یک فرزند که مشغول به تحصیل در دبیرستانهای (دورهی اول) پسرانه شهرستان قدس بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش نیز، شامل 30 خانوار که داری فرزند مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونهگیری دومرحلهای از بین یک آموزشگاه هشت کلاسی انتخاب شدند؛ دانشآموزان همراه با خانوادههایشان بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند (15 خانوار در گروه آزمایش و 15 خانوار در گروه کنترل) ابزار گردآوری مقدار مصرفی آب، برگهای محقق ساخته بود و ابزار مداخله سه پوستر که دارای مضمون بحران آب بودند و تائید روایی داشتند بهعنوان متغیر مستقل استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از آنالیز کواریانس یکراهه استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که اثر متغیر مستقل (پیام تصویری) بر متغیر وابسته (مقدار واحد مصرفی آب خانوار) معنیدار است (375/0= مجذور اتا، 000/0= P، 00/27= F) درنتیجه پیامهای تصویری داری مضمون بحران آب، بر میزان مصرفی آب خانوار تأثیر داشت و معناداری بهدستآمده نشان داد که میزان مصرف آب گروه آزمایش پس از آزمون، کاهشیافته است.
فاطمه کلانتری، ایرج مختارنیا، علی درختکار و طاهره حیدری، نشریه علمی تخصصی رویش روانشناسی، سال 7، شماره 5، تابستان 1397، مرداد ماه، شماره پیاپی 26، صفحه 127-105 .