چکیده
با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، علاوه بر عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، عوامل محیطی نیز نقش مهمی را در توسعه گردشگری و همچنین جذب گردشگر ایفا میکنند. در حال حاضر خشک شدن دریاچه ارومیه، این پدیده نادر جهانی علاوه بر تهدیدات زیستمحیطی، پیامدهای ناگواری برای صنعت گردشگری و تصویر مقصد این حوضه به همراه خواهد داشت. از آنجا که موفقیت یا شکست توسعه گردشگری بسیاری از مقصدها در سراسر جهان به تصویر ذهنی گردشگر بالقوه وابسته است، بنابراین بررسی عواملی که بر تصویر ذهنی گردشگران تأثیرگذار هستند و باعث خدشهدار شدن وجهه مقصد گردشگری میشوند، ضروری مینماید. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر خشک شدن و شرایط کنونی دریاچه ارومیه بر تصویر شکل گرفته نزد گردشگران داخلی از شهر ارومیه به عنوان یک مقصد گردشگری پرداخته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر روش در دسته پژوهشهای توصیفی- پیمایشی شاخه میدانی قرار میگیرد. گردآوری اطلاعات علاوه بر استفاده از منابع کتابخانهای به دلیل استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به صورت میدانی است. روایی پرسشنامه به صورت صوری و با نظر استاد راهنما و مشاور و پایایی آن با در نظر گرفتن ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه گردشگران داخلی هستند که از دریاچه ارومیه دیدن کردهاند و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 265 نفر به دست آمده است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش به کمک نرمافزار SPSS و بهطور مشخص توسط آزمون تی و تحلیل واریانس انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد خشکی دریاچه ارومیه بر تصویر مقصد گردشگران داخلی از شهر ارومیه تأثیر معناداری دارد.
سونیا آقازاده (1394) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت – مدیریت جهانگردی ـ برنامهریزی توسعه جهانگردی، دانشگاه شیخ بهایی، دانشکده مدیریت.