چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب علوم تجربی دورهی ابتدایی بر اساس مولفههای اهمیت و مصرف بهینه آب است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا میباشد و جامعه آماری پژوهش شامل تمام (6 جلد) کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-1394 است. در این پژوهش حجم نمونه برابر با حجم جامعه انتخاب گردید و به منظور اعتباریابی و روایی صوری و محتوایی، از دیدگاههای صاحب نظران و متخصصان برنامهریزی درسی و کارشناسان وزارت نیرو استفاده شده است. پایایی پژوهش نیز با توجه به فرمول پایایی هولستی محاسبه گردید که بر طبق این محاسبه، ضریب توافق بین کد گذاران 91% به دست آمده است. ابزار این پژوهش فرم تحلیل محتوای محقق ساخته میباشد. این فرم شامل 14 مولفه آب و انرژی، آب و آزمایشات علمی، آب، سلامت و بهداشت، آب و بخش خانگی، آب و بخش کشاورزی، آب و بخش صنعتی ، آب و بخش عمومی، آب و منابع آب شیرین، آب و روند تصفیه آن، آب و لزوم مصرف بهینه، چرخه آب، آب و آلودگی آب، آب و طبیعت و آب و تغییرات آن است. دادههای حاصل از تحلیل محتوا نیز با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، فراوانی و درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل حاکی از آن است که در محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی به مولفههای اهمیت آب در حد پایینی توجه شده و به مولفهی روشهای مصرف بهینه آب نیز، توجه چندانی نشده است.
دیاکو یونسی (1394) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی – برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم انسانی.