چکیده
مساله اصلی این تحقیق دستیابی به راهبرد مطلوب صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص مساله تغییرات آب و هوایی است. از آنجا که خطرات ناشی از مساله تغییرات آب و هوایی زندگی بشر و سایر موجودات کره زمین را مورد تهدید قرار داده، توجه رسانههای مختلف دنیا را به خود جلب کرده است. این نیاز احساس میشود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پا را از برنامههای بحث کارشناسی تغییر اقلیم فراتر گذاشته و تولیدات مناسبتر و بیشتری برای پرداختن به این تهدید مهم فراروی داشته باشد. اما انجام این کار بدون داشتن یک راهبرد مشخص ممکن است تلاشی بیفایده باشد. در راستای تدوین راهبرد مطلوب برای این مساله، پژوهشگر با مراجعه به کارشناسان رسانه و محیط زیست و با استفاده از روش مصاحبه عمیق، دست به جمعآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق زد. ابتدا وضعیت موضوع تغییرات آب و هوایی در برنامههای فعلی صدا و سیما و مسئولیت سازمان صدا و سیما در ارتباط با مساله یاد شده از دیدگاه کارشناسان رسانه و محیط زیست بررسی شد؛ سپس اهم مطالبی که مورد نیاز یک مخاطب برنامهی تغییرات آب و هوایی بود، از دل یافتههای حاصل از مصاحبه با کارشناسان محیط زیست و اقلیمشناسی بیرون کشیده شد. در ادامه کارشناسان رسانه برخی عوامل بیرونی و درونی موثر بر عملکرد صداوسیما در زمینه مساله تغییرات آب و هوایی را برشمردند. با بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید حاصل آمده از مصاحبهها و با استفاده از تحلیل راهبردی SWOT چهار دسته راهبردهای تهاجمی، تدافعی، محافظهکارانه و رقابتی به دست آمدند. نتیجه ارزیابی راهبردهای مختلف این بود که مطلوبترین راهبرد صدا و سیما در این ارتباط، راهبرد تهاجمی برای افزایش و گسترش فعالیتها در راستای بهرهگیری از فرصتهای بیرونی با استفاده از نقاط قوت داخلی است.
مسلم مسلمیزاده (1391) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم اجتماعی – علوم ارتباطات اجتماعی ـ مدیریت رسانه، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.