چکیده
تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم اجتماعی در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان که نتایج آن در این مقاله ارائه شده با این هدف انجام شده که به این پرسش پاسخ دهد که «در متون آموزشی علوم اجتماعی تا چه میزان به مفاهیم و پیامهای مربوط به آب پرداخته شده است؟» برای پاسخگویی به این پرسش و انجام پژوهش پس از مطالعات نظری مقدماتی الگوی مورد نظر برای تحلیل محتوا استخراج و پس از تعیین روایی و پایایی الگو کار تحلیل آغاز شد.
در این تحقیق، از روش تحلیل محتوا به شکل تجزیه وتحلیل کمی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، کتابهای علوم اجتماعی اول ابتدایی تا پایان دبیرستان بوده است. بر این اساس نمونه آماری با جامعه آماری برابر میباشد به بیان دیگر مطالب برای احصای دقت بیشتر در نتایج، تمام شماری شده است.
یافتههای حاصل از تحلیل محتوای متون کتابهای علوم اجتماعی، نشان میدهد میزان مطالب مربوط به آب بسیار کم بوده و از سوی دیگر تنها 2 مطلب در خصوص صرفهجویی و یک مطلب در زمینه استفاده بهینه در مصرف آب در کتابهای علوم اجتماعی منعکس شده است. بر این اساس به نظر میرسد برخی فصول کتب علوم اجتماعی در مقاطع تحصیلی مختلف به علت عدم توجه کافی به آموزش شیوههای مصرف بهینه آب نیاز به بازنگری مجدد دارد.
حسین دهقان و ناصر پوررضا کریم سرا، فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، دوره 24، شماره 77، شماره پیاپی 77، شهریور 1396، صفحه 312-285 .