مقاله

جلوه های مصرف آب و نان در فرهنگ مردم با رویکرد ارزشی

اشتراک گذاری

چکیده

فرهنگ یک جامعه، نشان‌دهنده تفکر، احساس، اعمال، جهان‌بینی، شیوه‌ها و الگوهای رفتاری مردم در تولیدات مادی و غیرمادی است. مصرف به عنوان یکی از الگوهای رفتاری مردم متاثر از آداب و سنن، آموزه‌های دینی، سلایق، تبلیغات و سایر جنبه‌ها است. از جمله مهم‌ترین مصرف در زندگی انسان آب و نان است که جایگاه والایی در فرهنگ مردم ایران دارند. شناخت و بررسی اعتقادت، اشعار، مثل‌ها، دعاها و تمثیل‌ها اهمیت این دو نعمت را در فرهنگ عامه متجلی ساخته و نقش به سزایی در چگونگی شکل‌گیری یک الگوی صحیح مصرفی، تصحیح، تعدیل و تغییر آن الگو ایفا می‌‌کند. بنابراین جهت ترسیم یک الگوی مصرفی مطلوب می‌توان به فرهنگ عامه مراجعه کرد. بویژه آن که امروزه شیوه مصرف آب و نان از بارزترین مصادیق اسراف هستند. رسانه می‌تواند با استفاده از باورهای رایج در مورد مصرف این دو ماده حیاتی در حفظ منابع طبیعی موثر واقع شود. به طور مثال می‌توان در قالب برنامه‌های مستند، مستند گزارشی و ترکیبی به وجوه بکر مصرف آب و نان پرداخت یا در برنامه‌های گفتگو محور مانند میزگردهای کارشناسی یا برنامه‌های مجری محور از داده‌های موجود در این زمینه بهره‌برداری کرد.

 

شهرزاد دوستی و شایسته بهرامی سامانی، فصلنامه فرهنگ مردم ایران، پاییز و زمستان 1388 ، شماره‌های 18 و 19 صفحه 126-109  .

 

دانلود مقاله

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *