مقاله علمی ـ پژوهشی

راهکارهای اقناع رسانه‌ای مخاطبان به منظور مدیریت مصرف آب

اشتراک گذاری

چکیده

آب به عنوان مهم‌ترین عنصر حیات از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد. این مهم با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی ایجاد شده در جهان اهمیتی مضاعف پیدا کرده است. همچنین شناخت دقیق رسانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن برای کمک به بحران‌های آبی مفید فایده است. این پژوهش با هدف معرفی راهکارهای رسانه‌ای اقناع مخاطبان در پی تسهیل تاثیرگذاری رسانه بر فرهنگ مصرف آب است. در فاز اول ضمن بهره‌گیری از اسناد و پژوهش‌های پیشین با استفاده از روش پیمایش در استان البرز (هشتگرد، اشتهارد، کرج، نظرآباد) 605 پرسشنامه تکمیل شد که نشانگر نگرش مردم استان به وضعیت آب استان و راه‌های مصرف آب است. در فاز دوم پژوهش با بهره‌گیری از نتایج حاصل شده از پیمایش فاز اول، 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته با کارشناسان و تولیدکنندگان حوزه رسانه، مدیران حوزه آب و مدیران رسانه صورت گرفت. پس از تحلیل محتوای کیفی این مصاحبه‌ها 42 راهکار به منظور اقناع رسانه‌ای استخراج شد که می‌توان آن‌ها را در دو نگاه انتقادی و مطالبه‌گری و نگاه ترویجی در سه محور 1. پیش‌بینی: تدابیر سازمانی 2. جهت‌گیری: رویکرد تولید پیام 3: پسینی: روش‌ها و قالب‌های تولید و توزیع پیام دسته‌بندی نمود.

 

مسعود جلیلوند خسروی و مرضیه کریمی، فصلنامه مطالعات بین رشته‌ای در رسانه و فرهنگ، دوره 13، شماره یک، شماره پیاپی 25، شهریور 1402، صفحه 63-33 .

 

دانلود مقاله

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *