چکیده
توسعه دیزاین در دنیای امروز ابعاد و ظرفیتهای گوناگونی برای حل مسأله ایجاد کرده است: از جمله کاربردهای مهم دیزاین، به کارگیری آن در برنامهریزی و حل مسأله از طریق کمپینها به منظور مبارزه با بحرانهای اجتماعی، سیاسی و زیستمحیطی است. کشور ایران به واسطه برداشتهای نامحدود ذخایر آبی، در معرض خطر خشکسالی قرار دارد و مشکل کمبود آب به مهمترین بحران آن تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و استخراج راهکارهای دیزاین در چند نمونه موفق از کمپین مبارزه با بحران آب شهر دنور است. این پژوهش در دسته پژوهشهای کیفی قرار دارد و از نظر هدف پژوهشی کاربردی است که به صورت هدفمند بر موردپژوهی پروژه های کمپین دنورواتر از سال 2006 تا 2016 متمرکز است. یافتههای نظری پژوهش بر راهکارهای دیزاین از منظر تاکارا استوار است. نتایج حاصل از تحلیل نمونهها نشان میدهد که از ویژگی فراگیری در بیشتر نمونههای این سری کمپین استقبال نشده است. ویژگی سواد فقط در یک سری کمپین (سال 2007) به کار گرفته شده است. ویژگیهای محلیت، خوش مشربی و هوشمندی در همه موارد به کار گرفته شدهاند. همچنین نمونههای مورد تحلیل به واسطه غلبه رویکرد بصری کمینهگرایی و امبینت به منظور تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب، از وحدت بصری و یکپارچگی برخوردار هستند.
رضا شعبانی (1397) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) – ارتباط تصویری ـ گرافیک، دانشگاه هنر تهران، دانشکده هنرهای تجسمی.