چکیده
دسترسی به آب قابل شرب یک حق اساسی و مدیریت پایدار منابع موضوعی حیاتی، اجتماعی، و سیاسی است. در این تحقیق تلاش شد عوامل مؤثر بر جلب مشارکت مردم در مصرف بهینه آب با رویکرد بازاریابی اجتماعی شناسایی و اولویتبندی شود. در این زمینه 23 عامل در چهار دسته شناسایی شدند. به منظور متناسبسازی این عوامل با وضعیت سازمان مورد مطالعه (ستاد مرکزی سازمان آب و فاضلاب شرق استان تهران) توافق جمعی خبرگان اخذ شد. در مرحله بعد، با استفاده از AHP گروهی ـ فازی و با مشارکت خبرگان، اهمیت هر یک از مؤلفهها و زیرمؤلفهها تعیین شد. میزان ناسازگاری برای همه جدولها کمتر از 1/0 به دست آمد. برای تعیین بهترین سناریوها، با استفاده از تکنیک IPA-G-FGAHP، پس از تعیین اهمیت عوامل از یک سو و محاسبه شکاف آنها از حالت مطلوب از سوی دیگر، شکاف موزون محاسبه شد و با توجه به توانمندی سازمان برای اجرای هر یک از آنها اولویتهای نهایی تعیین شد. با توجه به یافتهها، سناریوهای بهکارگیری تیم تحقیقاتی متخصص، استقبال از ایدههای جدید و برنامههای تشویقی برای مصرفکنندگان، و ارتباط بین سازمان و دانشگاه در اولویت قرار گرفتند.
امیرحسین اخروی و مرتضی رعیت، فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 6، شماره 3، مهر 1398، صفحه 419-395 .