چکیده
هدف اصلی این مقاله، طراحی الگوی فرهنگسازی در مصرف بهینه آب شرب با روش داده بنیاد در استان سمنان است. جامعه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان صنعت آب و فاضلاب شهری و روستایی کشور و استان بود. بنا به ماهیت ساختنی بودن پژوهش از رویکرد داده بنیاد استفاده شده است و برای نمونهگیری از روش گلولهبرفی بهره برده شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با خبرگان صنعت آب و فاضلاب بوده است. یافتههای پژوهش پس از به انجام رساندن فراگرد سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که مدل پارادایمی پژوهش حاضر از 172 کد نهایی، 18 مفهوم اصلی و 6 مقوله کلی تشکیل شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اجتماعی، فردی، ارگانهای دولتی، مدیران ارشد، عوامل حقوقی- قانونی و فنی- مهندسی به عنوان شرایط علی، عوامل زمینهای- فردی و نارساییهای اجتماعی به عنوان شرایط زمینهای، طرز تفکر و حمایت مدیران، عملکرد متولیان امر، اراده و خواست جامعه به عنوان شرایط مداخلهگر، عملکرد درست و صحیح، آموزش مستمر در سطوح مختلف، تبلیغات و اطلاعرسانی رسانهها به عنوان راهبرد و پیامدهای فردی، نتایج کوتاهمدت، نتایج بلندمدت، نتایج ملی و منطقهای به عنوان پیامد، به بروز الگوی فرهنگسازی در مصرف بهینه منابع آبی کشور منجر میشود.
سعید نفیسی فر و سید عبدالله حیدریه، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، دوره 10، شماره یک، شماره پیاپی 38، خرداد 1400، 64-39 .