چکیده
پژوهش حاضر که باهدف مطالعه ساختاری و تحلیل نشانهشناسی پوسترهای فرهنگی با موضوع مصرف آب بین سالهای 90 تا 98 انجامشده است به تبیین وجوه اشتراک و افتراق این پوسترها و میزان موفق بودن آنها در جذب مخاطب، پرداخته است. روش این پژوهش بر مبنای ماهیت، توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات آن به روش کتابخانهای و اینترنتی و با ابزار فیشبرداری، جمعآوریشده است. جامعه آماری این پژوهش حدود 100 پوستر با موضوع مصرف آب است که از میان آنها 20 مورد بهصورت انتخابی و بر اساس میزان رعایت اصول گرافیکی و همچنین اجزای قابلتحلیل، برای نمونههای آماری انتخاب شدند. سپس تلاش شد با استفاده از نظریه پیرس در نشانهشناسی و الگوی نقد فلدمن، این آثار مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرند. با تجزیه تحلیل نمونه آماری این پژوهش مشخص شد که نشانههای استفادهشده در این آثار، مسئلهی کمبود آب و مصرف نادرست انسانها را به شکلی تند و صریح بیان میکنند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استفاده بجا و صحیح از نشانهها و ساختار بصری مرتبط با موضوع، در جهت جذب مخاطبین، می تواند تأثیرگذار باشد.
زهرا لطفی زاده (1400) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) – ارتباط تصویری، دانشگاه سوره، دانشکده هنر.