پایان‌نامه

مطالعه عملکرد طراحی گرافیک بر آگاهی‌بخشی عمومی در شرایط بحران با تمرکز بر طراحی پوستر و اینفوگرافیک (نمونه موردی: بحران آب ایران در دهه 90)

اشتراک گذاری

چکیده

طراحی گرافیک به مثابه یکی از شاخص‌ترین راه‌های ارتباطی در عصر کنونی، عاملی حائز اهمیت در ارتباطات محسوب می‌شود. در این میان پوسترها و اینفوگرافیک‌ها دارای بار آگاهی‌بخشی بالقوه‌ای هستند و بدین جهت قادرند پیامی هدفمند و سامان‌یافته را در مدت کوتاهی در عرصه وسیعی از جامعه هدف منتشر سازند. بحران، شرایط ویژه‌ای است که با مخاطرات پیوند یافته و نیازمند آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در مراحل گوناگون است. از این روی، طراحی گرافیک به عنوان یک راه ارتباطی موثر در شرایط بحران می‌تواند فرایند اطلاع‌رسانی را تسریع و به آن جهت بخشد. پرسش اینجاست که طراحی گرافیک به چه صورت در آگاه‌سازی و آموزش عمومی در زمینه بحران آب ایران موثر است؟ چنین گمان می‌رود که طراحی گرافیک با استفاده از مبانی نظری هنرهای تجسمی در این امر موثر باشد. پژوهش حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته سعی دارد تا با استفاده از ابزار مشاهده به تحلیل 20 نمونه منتخب از آثار پوسترها و اینفوگرافیک‌های بحران آب ایران بپردازد و از این طریق پاسخگوی پرسش تحقیق باشد. هدف از پژوهش کنونی بررسی عملکرد طراحی گرافیک در آگاه‌سازی و آموزش عمومی در زمینه بحران آب در ایران است تا بدین طریق نقاط ضعف و قوت آثار طراحی گرافیک آشکار شده و مورد استفاده برای طراحی نمونه‌های آتی قرار گیرد. در پایان، یافته‌ها حاکی از آن است که در طراحی پوستر و اینفوگرافیک‌های مربوط به شرایط بحران آب ایران طراحان غالبا در مضمون اجتماعی برای حداکثر مخاطبان به طراحی آثار پرداختند. تمامی آثار مرحله حین بحران را مورد توجه قرار داده و مبانی نظری طراحی گرافیک در سطح گسترده‌ای در آثار به کار گرفته شدند.

 

نیلوفر اسپهبدی (1397) پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) – ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی طبری، دانشکده معماری و هنر

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *