چکیده
پژوهش حاضر در پی مقایسه بین نقش ارتباطات رسانهای و غیر رسانهای در روند اطلاعرسانی به مشترکان یکی از بزرگترین شبکههای آبیاری کشور (شبکه آبیاری دز) است؛ به نحوی که سعی شده است جریانهای ارتباطی بین مشترکان و مدیریت شبکه شناسائی شده تا از این رهگذر ضمن افزایش رضایتمندی، آگاهیدهی در مقوله آب کشاورزی از کیفیت و کمیت مطلوبتری برخوردار گردد. چارچوب نظری تحقیق عمدتاً برگرفته از آراء و نظریههای استفاده و رضایتمندی، شکاف آگاهی، وابستگی مخاطبان و استحکام میباشد. جامعه آماری تحقیق را مشترکان شرکت بهرهبرداری از شبکههای آبیاری شمال خوزستان در فصل زراعی تابستان 92 تشکیل داده که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 360 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. دادههای پژوهش با روش پیمایشی و از طریق مصاحبه حضوری جمعآوری و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیده است. در مرحله آخر نیز دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد بین میزان دسترسی به رسانهها، سواد، منطقه کشاورزی مشترک، سن، اعتماد و رضایتمندی مشترک با میزان ارتباطات رسانهای مشترک رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی هر اندازه میزان متغیرهای یاد شده افزایش یابد ارتباطات رسانهای مشترکان نیز افزایش مییابد. یافتههای تحقیق نشان داد بین میزان دسترسی به رسانهها، سواد، منطقه کشاورزی مشترک، سن و اعتماد مشترکان با ارتباطات غیررسانهای مشترکان رابطهای وجود ندارد. اما هرچه رضایتمندی مشترکان افزایش یابد ارتباطات غیررسانهای آنان افزایش مییابد. همچنین یافتههای بدست آمده در این تحقیق حاکی از آن است که در بخش ارتباطات رسانهای مشترکان، رضایت آنها از نحوه اطلاعرسانی از طریق پایگاه اطلاعرسانی شبکه آبیاری دز (سایت اینترنتی شرکت) نسبت به سایر رسانهها بیشتر است.
مسعود پرموز (1392) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته دیپلماسی در سازمانهای اقتصادی بینالمللی – روزنامهنگاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم اجتماعی.