چکیده
در این مقاله تلاش میکنیم که عناصر و اجزای مشترکی که مابین جامعه دوره صفویه و اصول و فنون معماری آن دوره وجود دارد را مورد بازنگری قرار دهیم، در این معنا طهارت و پاکیزگی نیز در کنار مفاهیم و وجوه پنهان و پیدای معماری آب معرفی میشود، گو اینکه برای حل مشکلات بحرانی شده حوزه آب ویژگیهای منحصربهفرد فرهنگ و اعتقادات ما ایرانیان در آن زمان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. بنابراین در این نوشتار بر آنیم که با تأکید بر نمادها و نگارههای کهن که نهانگاه آنان به قول یونگ ناخودآگاه جمعی میباشد، نمادها و باورهای اعتقادی را در متن فرهنگ جامعه ایرانی برجسته نماییم که صور گوناگون پدیدار گشته آن بهویژه در آیینهای پاکیزگی و طهارت به صورتهای تمثیلی و استعاری در قالب هنر یا باورهای اعتقادی متجلی میگردد. این صورتها، که ریشه در باورهای کهن اساطیری دارند (همچون آئین میترا)، یک فریضه مذهبی بوده و در ساختارهای هنر اسلامی نیز تقدس و تطهیر از پنجره این صور با جلوه آب وارد عرصۀ هنر گشته و در جویبار باورها و نشانهها و نمادهای معماری مکتب اصفهان به یاری دانشهای زمان خود، بارور میگردد و بیتوجهی به آن موجبات زوال و انحطاط دوره صفویه را فراهم ساخته و به نظر میرسد تأثیرات آن در دورههای پسازآن نیز همچنان باقیست.
کاوه فرهادی و مصطفی تقی زاده، دوفصلنامه دانشهای بومی ایران دانشگاه علامه طباطبایی، دوره 6، شماره 12، شماره پیاپی 12، مهر 1398، صفحه 478-411 .