چکیده
این مقاله با هدف بررسی نقش عوامل جامعه شناختی در مدیریت مصرف و کاهش بحران آب صورت پذیرفته است. عوامل جامعه شناختی شناسایی شده در این پژوهش ظرفیتهای فرهنگی و سبک زندگی، سرانه آب تجدیدشونده و بسندگی، خودکفایی و آزادی عمل مدیریت، امنیت و رفاه، قانون بهبود و انطباق، ظرفیت زیست محیطی، عدالت و خوشایندی، حسن همجواری، خودکفایی مهندسی بوده است. هدف اصلی از جمعآوری مطالب در این پژوهش، انتقال مجدد این مطلب بود که با سرمایهگذاری و پشتیبانی از پروژههای دانشبنیان و خودکفایی در زمینه مهندسی و توجه بیشتر به نقش فناوریهای نوین و جایگاه آنان، میتوان گام مهمی در مدیریت مصرف درست و کاهش بحران آب گذاشت. به واسطه نقش مهمی که این مایه حیاتی در حیات جهان دارد، در سالهای پیش رو برای حل بحران آب در جهان باید به ابداع روشهای خلاقانه بسیاری پرداخت و از آنها در جهت حل بحران کمک گرفت.
محمد چشمی و سمیه احمدی سیدآبادی، اولین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران، بهمن 1395، تهران.