چکیده:
در این تحقیق سعی شد تا مطالب دو روزنامه همشهری و ایران در آگاهی بخشی تغییرات اقلیمی با تاکید بر بحران آب در بازه زمانی سه ماه پایانی سال ۹۴ با ابزار پرسشنامه معکوس (تحلیل محتوی) و به صورت تصادفی سیستماتیک در چارچوب نظری برجستهسازی مورد پژوهش قرار گیرد. با توجه به یافتههای تحقیق مشخص شد روزنامههای مورد بررسی بیشترین حجم توجه خود را به آلودگی هوا، فاضلاب شهری، احیا و پاکسازی تالابها و دریاچهها، قرار دادن بودجه برای سدسازی و تخریب فضای سبز با استفاده بیشتر از ارزش خبری دربرگیری، عناصر خبری «چه» به روش رویداد مدار و به شیوه خبری بدون بار معنایی اختصاص دادهاند. همچنین مطابق تحقیق انجام شده، مشخص شد که بیشتر مطالب روزنامههای مورد بررسی فاقد عکس هستند و آن دسته از مطالبی نیز که عکس دارند، بیشتر از عکسهای آرشیوی استفاده کردهاند. نتیجهگیری میشود که میزان برجستهسازی مطالب مرتبط با تغییرات اقلیمی در روزنامههای مورد بررسی در بازه زمانی سه ماه پایانی سال ۹۴ ضعیف بوده و همچینن میزان آگاهی بخشی در زمینه بحران آب بسیار ضعیف انجام شده است.
فرهاد امیرخانی (1395) پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی