پایان نامه

نقش مطبوعات در آگاهی بخشی به افکار عمومی در ارتباط با بحرن آب سال 1381: بررسی تطبیقی مطالب روزنامه های ایران، همشهری، رسالت و کیهان در اطلاع رسانی مدیریت مصرف آب

اشتراک گذاری

چکیده

هدف تحقیق: شناخت نوع عملکرد چهار روزنامه ایران، همشهری، رسالت و کیهان از دید اطلاع رسانی به مخاطبان نسبت به طرح مسائل مربوط به مدیریت مصرف آب می‌باشد.

پرسش‌های تحقیق: 1-روزنامه‌های مورد بررسی به چه موضوعی بیش از سایر موضوعات پرداخته‌اند 2-روزنامه‌های مورد بررسی برای ارائه مطالب از چه سبک‌ها و ارزش‌های استفاده نموده‌اند۳ – مخاطبان مطالب ارائه شده در روزنامه‌‌های مورد بررسی چه کسانی هستند ؟

روش تحقیق: روش تحلیل محتوا. جامعه آماری: کلیه شماره‌های چهار روزنامه ایران، همشهری، رسالت و کیهان در مقطع زمانی ۱۳۸۱ بوده است.

یافته‌های تحقیق: در میان روزنامه‌های مورد بررسی روزنامه کیهان بیشترین مطلب مربوط به مدیریت مصرف و بحران آب را چاپ کرده است و رسالت کمترین مطالب را در این زمینه چاپ کرده است و بیشتر موضوعات نیز اختصاص به ارتباطات مردمی داشت. اکثر مطالب چاپ شده فاقد تیتر در صفحه اول روزنامه بودند سطح زیر چاپ آنان کوچک و فاقد تصویر بودند. اکثر مطالب نیز در قالب خبر بیان شده است. بیشترین منبع خبری مطالب نیز مردم بودند. اکثر مطالب دارای جهت‌گیری منفی نسبت به قضیه بودند و مطالب بیشتر دارای بعد شکایتی بودند. و جنبه آموزشی مطالب بسیار کم بود.

نتیجه‌گیری و پیشنهادات: از آنجایی که رفتار صرفه‌جویی در افراد با شغل و تحصیلات آنان رابطه مستقیم دارد لذا بهتر است برنامه‌های آموزشی متناسب با ویژگی‌های افراد و به زبان خود آنان در نشریات چاپ شوند. و در جهت قرار دادن مساله کمبود آب جزو اولویت ذهنی مخاطبان نشریات به چاپ مطالب در قطع بزرگ دارای تصویر و تیتر درشت در صفحات اول روزنامه اقدام کنند. و بهتر است که مطبوعات با نزدیکی هر چه بیشتر با دست‌اندرکاران صنعت آب مطالب مربوط به صرفه‌جویی آب را از زبان آنان نقل کرده تا مطالب از لحاظ علمی و عملی دقیق‌تر و موثق‌تر باشند.

 

طاهره صاحب (1383)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *