چکیده
هدف تحقیق: شناخت نوع عملکرد چهار روزنامه ایران، همشهری، رسالت و کیهان از دید اطلاع رسانی به مخاطبان نسبت به طرح مسائل مربوط به مدیریت مصرف آب میباشد.
پرسشهای تحقیق: 1-روزنامههای مورد بررسی به چه موضوعی بیش از سایر موضوعات پرداختهاند 2-روزنامههای مورد بررسی برای ارائه مطالب از چه سبکها و ارزشهای استفاده نمودهاند۳ – مخاطبان مطالب ارائه شده در روزنامههای مورد بررسی چه کسانی هستند ؟
روش تحقیق: روش تحلیل محتوا. جامعه آماری: کلیه شمارههای چهار روزنامه ایران، همشهری، رسالت و کیهان در مقطع زمانی ۱۳۸۱ بوده است.
یافتههای تحقیق: در میان روزنامههای مورد بررسی روزنامه کیهان بیشترین مطلب مربوط به مدیریت مصرف و بحران آب را چاپ کرده است و رسالت کمترین مطالب را در این زمینه چاپ کرده است و بیشتر موضوعات نیز اختصاص به ارتباطات مردمی داشت. اکثر مطالب چاپ شده فاقد تیتر در صفحه اول روزنامه بودند سطح زیر چاپ آنان کوچک و فاقد تصویر بودند. اکثر مطالب نیز در قالب خبر بیان شده است. بیشترین منبع خبری مطالب نیز مردم بودند. اکثر مطالب دارای جهتگیری منفی نسبت به قضیه بودند و مطالب بیشتر دارای بعد شکایتی بودند. و جنبه آموزشی مطالب بسیار کم بود.
نتیجهگیری و پیشنهادات: از آنجایی که رفتار صرفهجویی در افراد با شغل و تحصیلات آنان رابطه مستقیم دارد لذا بهتر است برنامههای آموزشی متناسب با ویژگیهای افراد و به زبان خود آنان در نشریات چاپ شوند. و در جهت قرار دادن مساله کمبود آب جزو اولویت ذهنی مخاطبان نشریات به چاپ مطالب در قطع بزرگ دارای تصویر و تیتر درشت در صفحات اول روزنامه اقدام کنند. و بهتر است که مطبوعات با نزدیکی هر چه بیشتر با دستاندرکاران صنعت آب مطالب مربوط به صرفهجویی آب را از زبان آنان نقل کرده تا مطالب از لحاظ علمی و عملی دقیقتر و موثقتر باشند.
طاهره صاحب (1383)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی