چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش روستاییان ساکن در محدوده تالابهای استان ذی قار به توسعه گردشگری انجام شد و نظرات تعداد 270 نمونه از روستاییان با گروههای مختلف سنی از طریق پرسشنامه گردآوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و با توجه به مقادیر محاسبه شده برای ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه تایید شد. بر اساس یافتههای پژوهش 53 درصد شرکتکنندگان را مردان و 47 درصد را زنان تشکیل میدادند و از لحاظ سطح تحصیلات در حدود 12 درصد پاسخدهندگان بی سواد بودند. در این پژوهش تلاش شد تا حد ممکن افراد نمونه از روستاهای اطراف سه تالاب انتخاب شوند و نظرات ایشان گردآوری و تحلیل شود. محل زندگی 42.6 درصد مشارکتکنندگان در این پژوهش در اهوار الجبایش، 30.7 درصد در اهوار الفهود و 26.7 درصد در هور الحمار بود. یافتههای پژوهش نشان داد از نگاه ساکنان، بهبود امکانات گردشگری، جذب سرمایه و گسترش خدمات زیربنایی و بهبود وضعیت معابر و جادهها و دسترسی به خدمات و امکانات زیرساختی فرصتهای اصلی حاصل از توسعه صنعت گردشگری از نگاه روستاییان به شمار میروند و افزایش قیمت زمین و املاک و افزایش ساخت و ساز با میانگین رتبه 3.09 بیشترین اثر اقتصادی ناشی از توسعه صنعت گردشگری هستند و به لحاظ اجتماعی فرهنگی، حفظ هویت قومی ساکنان محلی روستاها و گسترش روابط بیرونی ساکنان روستا با نواحی هم جوار و زنده نگهداشتن فرهنگها و باورها و سنتهای جوامع محلی بیشترین اثر اجتماعی فرهنگی حاصل از توسعه صنعت گردشگری به شمار میرود و بهبود محیط زیست و بهبود حفظ حیات وحش و توجه و حساسیت بیشتر به حفظ محیط زیست بیشترین اثر زیستمحیطی ناشی از توسعه صنعت گردشگری از نگاه روستاییان به شمار میرود. یافتهها همچنین نشان داد که 95.6 درصد ساکنان روستاهای اطراف تالابها موافق رونق گردشگری در منطقه هستند و تمایل دارند که گردشگران به روستای آنها سفر کنند و 90 درصد روستاییان تمایل دارند شغلی (مثل کار در رستوران، کار در هتل یا مسافرخانه، راهنما و بلد محلی، تولید و فروش صنایع دستی، فراهم کردن مکان اقامتی و…) داشته باشند و 88.1 درصد تمایل دارند که گردشگران را در خانه خود اسکان و به آنها خدمات محلی ارائه دهند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند و 82.6 تمایل دارند با ارائه غذاهای محلی به گردشگران کسب درآمد داشته باشند و 87.4 درصد تمایل دارند با تولید و فروش محصولات و صنایع دستی به گردشگران کسب درآمد داشته باشند و 94.8 تمایل دارند که از طریق معرفی فرهنگ خود زمینه اشتغال را برای مردم روستا فراهم نمایند.
نجاح الکردی (1401) پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته جغرافیا – جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامهریزی.