مقاله پژوهشی

واکاوی معنایی واکنش شهروندان نسبت به اطلاعات زیست‌محیطی رسانه ملی (با تأکید بر اطلاع‌رسانی مسائل آب بازیافتی)

اشتراک گذاری

چکیده

اطلاع‌رسانی رسانه، از راه‌های تغییر رفتار زیست‌‌محیطی است که در صورت وجود تعامل مناسب میان رسانه و مخاطب، واکنش‌های غیرمنتظره در رفتار شهروندان را کاهش می‌دهد و کنشی به نسبت قابل پیش‌بینی را در سیاستگذاران، جامعه موجب می‌شود. این تعامل در مسائل غیرمتعارفی همچون استفاده از آب بازیافتی حساسیت و اهمیت بیشتری دارد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی معنایی در واکنش شهروندان نسبت به این مسئله، با روش نظریه زمینه‌ای انجام شده است. در روش نمونه‌‌گیری با حداکثر تنوع با 23 نفر از افراد مصاحبه شد و داده‌ها در قالب 107 مفهوم، 39 مقوله محوری و یک مقوله هسته کدگذاری شدند. نتایج نشان داد که افراد «بی‌اعتمادی نهادی» را زمینه نپذیرفتن اخبار رسانه در نظر می‌گرفتند و «مخاطره ادراکی» و «درک قدرت منفعت‌طلب» از شرایط علّی مهم تلقی می‌شد. در این پژوهش، مقوله هسته «استحاله اعتبار خبر رسمی و پذیرش ریسک هدفمند شایعه» است.

 

مهشید طالبی صومعه‌سرایی، محمود شهابی و علی عنایتی شبکلائی، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، دوره 23، شماره 85، شماره پیاپی 85، خرداد 1395، صفحه 89-67 .

 

دانلود مقاله

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *