چکیده
مدیریت درست الگوی مصرف منابع آب یکی از زیرساختهای اصلی توسعۀ پایدار در بخش انرژی است. خشکسالی، افزایش جمعیت، صنعتیشدن جامعه و گسترش شهرنشینی از عواملی است که منجر به بحران منابع آب در کشور شده است. در این راستا، بازاریابی اجتماعی نقش مؤثری در اصلاح الگوی مصرف در بخش انرژی، بهویژه مصرف منابع آب، دارد. در این مقاله، بهمنظور تعیین و چگونگی ارتباط عوامل مؤثر در بازاریابی اجتماعی و نقش آن در تغییر داوطلبانۀ نحوۀ مصرف آب و مدیریت اثربخش، از 115 تن از خبرگان و کارشناسان مطلع در حوزۀ منابع آب بهعنوان جامعۀ آماری، در مورد عوامل مرتبط با الگوی مصرف در قالب پرسشنامه نظرخواهی شد. بر اساس تجزیه و تحلیلهای بهدستآمده، با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی سه متغیر مکنون منطبق بر بازاریابی اجتماعی، شامل مناطق بحرانی (مکان)، تغییر رفتار مصرف (محصول) و فرهنگسازی (ترفیع)، شناسایی شد. سپس با بهرهگیری از الگوسازی معادلات ساختاری، ثابت شد که مؤلفۀ تغییر رفتار تحت تأثیر دو عامل فرهنگ و مکان است و در نهایت، بر اساس رتبهبندی به روش تاپسیس فازی، عامل مکان با ضریب 644/0 بهعنوان تأثیرگذارترین عامل بازاریابی اجتماعی در مدیریت منابع آب تعیین شد. این الگو میتواند در راستای سیاستگذاریهای آمایشی و برنامهریزیهای بلندمدت راهکاری برای پشتیبانی از تصمیمگیریهای مدیران در بخش مدیریت منابع آب بهمنظور تغییر الگوی مصرف باشد.
مهرداد ملک محمدی و محمد مهدی مظفری، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره 10، شماره 4، شماره پیاپی 40، مهر 1397، صفحه 218-197 .